ציפורה נחמו ז"ל

קהילת יוצאי שדלץ מודיעה בצער על פטירת ציפורה נחמו ז"ל

אנו משתתפים באבלה הכבד של משפחת

נחמו

הבן יינון, האחים
וכל שאר בני המשפחה

  על רציחתה בדם קר
של אם המשפחה האהובה

ציפורה (ציפי) ז"ל

18.8.2009

שלא תדעו עוד צער

חבריכם בארגון יוצאי שדליץ

דברים לזכר

ההלוויה התקיימה ב-19.8.2009 בהר המנוחות, גבעת שאול בירושלים.

סיפורה הנוגע ללב של ציפי נחמו ז"ל פורסם לאחר מותה בעיתון "הארץ" (הכתב ניר חסון), 19.8.2009:

הטרגדיה של ציפי נחמו מתחדדת לנוכח סיפור היסטורי ואישי שהגיע לסיומו ימים ספורים לפני רציחתה אמש. במשך חודשים ארוכים עסקה נחמו בחיפוש פרטים אחר האישה שעל שמה היא קרויה – אשתו הראשונה של אביה, שנרצחה בשואה. לפני שבוע הצליחה לאתר את תמונתה במוזיאון לוחמי הגטאות בקיבוץ לוחמי הגטאות.
נחמו סיפרה את סיפורה בכמה פורומים באינטרנט. "אבי, יעקב נחמו, היה נוסע לשדלץ (עיירה בפולין) לנישואים פיקטיביים, להבאת בחורות לישראל. באחת הנסיעות נישא לציפורה קפלן באמת, אולם בת דודתה למשפחת ריבק (שהיו סוחרי נעליים ועור) התעקשה כי יתחתן תחילה אתה וייקח אותה לבעלה, שמחכה כבר בחיפה. אבי הביא תחילה את גב' ריבק לבעלה בחיפה ואח"כ נבצר ממנו לחזור ולקחת את אשתו ציפורה קפלן. אני נקראתי על שמה".

כל שידעה נחמו הוא שציפורה, שעל שמה נקראה, נרצחה בשואה יחד עם 13 אלף תושבים יהודים של שדלץ. את השנה האחרונה בחייה הקדישה לניסיון לגלות מה קרה לציפורה קפלן.

"אני מרגישה צורך חזק למלא אחר בקשתו של אבי ולברר מה עלה בגורלה", כתבה באחד הפורומים. נחמו פנתה לארכיונים שונים, לארגוני ניצולים, פרסמה פניות רבות בפורומים ואתרי חיפוש קרובים באינטרנט ובעתיד אף תכננה לנסוע לפולין, כדי להמשיך את המחקר.

ביום חמישי שעבר, בביקור שני במוזיאון לוחמי הגטאות, מצאה נחמו תמונה חדשה של ציפורה קפלן. "היא מצאה את התמונה, של אישה יפהפייה. היא חיפשה אותה הרבה זמן והתרגשה מאוד כשמצאה אותה. זה היה חשוב לה מאוד", אמרה בלה פרוז'נסקי, מנהלת ארגון יוצאי שדלץ, שנחמו נעזרה בה במהלך החיפושים. "כאילו שהיא סגרה מעגל".

לאחר הביקור, נחמו הודתה לאנשים שסייעו לה במהלך התחקיר. "שלום לכולם, לא יאומן – אבל ערכתי עכשיו חיפוש באתר של מוזיאון לוחמי הגטאות ורשמתי את השם קפלן והגעתי לתמונה של ציפורה קפלן בתם של חיים ומניה קפלן", כתבה נחמו. "אני ממש המומה ואולי זהו התחלה של קצה חוט נוסף. מעניין כיצד הגיעה אליהם התמונה, התמונה כל כך ברורה, בצעירותי התעניינתי במוזיאון לוחמי הגטאות אם ידוע להם משהו בעניין והשיבו בשלילה והנה עתה יש תמונה שלה באתר. אברר כיצד הגיעה אליהם התמונה ואעדכן אתכם".