הסיפורים בקטגוריה זו פורשים לפנינו את חיי הקהילה העשירים והמגוונים שהתקיימו בשדלץ לפני המלחמה, ובפרט בתקופה שבין שתי מלחמות עולם. קהילה תוססת, מלאה בפעילות חברתית, תרבותית, פוליטית, ציונית, דתית. רוב הסיפורים נכתבו על ידי נציגיה הבכירים של הקהילה שזכו להינצל והגיעו ארצה, כאן השתתפו בכתיבתו של ספר היזכור לקהילת שדלץ, ובהמשך-תרמו חלקם לספר "אבות מספרים שדלץ".
פישל דרומי (פופובסקי) על הקהילה
עד שנת 1926 קראו למשרד הקהילה היהודית בשדלץ "דאס דאזאר שטיבל" – ביתן הנהלת הקהילה. שם זה אכן הלם את מצב הקהי לה באותה עת.
מ. צאנין: על קהילת שדלץ
מרדכי צאנין (1 באפריל 1906 – 4 בפברואר 2009) היה בלשן וסופר יידיש, מילונאי ועיתונאי, ומנהיג תרבותי של היידיש בישראל. מחבר המילון הגדול יידיש-עברית-יידיש, מייסדו ועורכו
יצחק כספי: שדלץ- עיר ואם בישראל
עדות זו ערוכה מתוך ספרו של יצחק כספי, מגילת פרעות שדלץ בשנת 1906. על שנת היווסדה של שדלץ כיישוב, ועל מהותו של השם שדלץ שנועד
הרב קלמן אליעזר פרנקל: שדלץ החרדית- רבני העיר
אמרו חז"ל: "חן המקום על יושביו", רוצה לומר: מיושביו יכול אתה להכיר את חן המקום. ואני בבואי לתאר את מה שראיתי ומצאתי בשדלץ עירי, כפי
הרב קלמן אליעזר פרנקל: בתי כנסת, ישיבות ומשרתי ציבור
רבים מצעירי שדלץ למדו בישיבות מפורסמות בחו"ל, אך גם מי שנשאר בעיר יכול היה למצוא לעצמו מקום כלבבו לעסוק בתורה. על יד בית-הכנסת הגדול נמצא
הרב קלמן אליעזר פרנקל: התעוררות לעלייה
אחרי הפוגרום הנורא, שעשו הרוסים בשנת 1905 ביהודי שדלץ, עזבו את העיר רבים מבניה. היו שעקרו למחוזות אחרים, והיו שיצאו את פולין ושמו פניהם לארצות-הברית,
יצחק גרשטנקורן: בית החסידים דסקרניביץ
כשחזרתי מישיבת לידה בן ט"ז ומחצה התחילו אבי מורי ז"ל והסבים שלי: ר' אליעזר ארי' פלוצניק ע"ה אבי אמא ור' אפרים גרשסנקורן ע"ה אבי אבא,
יצחק כספי: בנייתו של בית החולים היהודי
בית-חולים יהודי, אמנם ברמה נמוכה מאוד, היה קיים בשדלץ בעבר, אולי עוד לפני המאה ה-19. הוא נמצא באזור שבו, ב-1890, נבנה בית-החולים החדש – בין
ד"ר שלייכר: טאז וחוג הנשים
בשנת 1923 נוסד בשדלץ, ביוזמתו של כותב שורות אלה, סניף של אירגון "טא'ז" האגודה לשמירת בריאותם של היהודים. תקציב הסניף התבסס על מסי החברים כ-800
דוד בן יוסף (פסובסקי): פועלים יהודים
בשנים 1931-1923, שבהן עסקתי בפעילות ציבורית, לא הייתה שדלץ עיר תעשייה של ממש, אך פעלו בה מאות בתי-מלאכה, שעסקו בתעשייה זעירה של עבודת כפיים ופרנסו
ד"ר מ.טמקין: בצל עצי הקלינה (מזכרת לעיר מולדת)
האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו, ש. טשרניחובסקי שבחה של יהדות פולין אינו כשבחה של יהדות ליטא – בגדולי התורה והיראה, גם לא כשבח יהדות גרמניה