פישל דרומי (פופובסקי) 1890-1967

פישל (אפרים) פופובסקי (דרומי) נולד בט"ו אייר תר"ן (13.5.1890) בשדלץ שבפולין, לאביו משה ברוך פופובסקי (למדן וחסיד) ולאמו חנה בת יוסף פירניק.

למד בחדר ובישיבות והשתלם בלימוד עצמי בידיעות כלליות. ב-1914 נשא לאשה את עטריה בת חיים זילברברג.

עבד בשרות הלשכה הראשית של הקהק"ל בפולין. היה חבר הועד המחוזי והמועצה של המפלגה הציונית. חבר ועד הקהילה בשדלץ וממייסדי בית-הספר "תרבות" בשדלץ.

כתב מאמרים בשבועון האידי המקומי. היה בין מייסדי הפרקציה העממית בפולין.

בראשית 1933 עלה לארץ עם משפחתו. עבד תחילה כפועל בתעשיית חומרי בנין ואח"כ נתקבל לפקיד במוסדות הסתדרות העובדים הכללית, ועבד במרכז "משען" שליד הועד הפועל של ההסתדרות.  מלא תפקידים ציבוריים כסגן יו"ר הועד הארצי למען השקל וגזבר-כבוד שלו, חבר הועד הפועל של המפלגה הפרוגרסיבית.

היה ממקימיו של ארגון יוצאי שדלץ והיו"ר הראשון שלו וכןחבר הנהלת קופת גמ"ח על שם קדושי שדלץ. כתב בספר "יזכור" לקהלת שדלץ והשתתף בעריכתו.

צאצאיו: טובה אשת דוד ברקאי, משה, יצחק, יוסף, אשר ז"ל (סגן אלוף בצה"ל, שאחרי מערכת סיני נספה בנפילת מטוס יחד עם אלוף-הפיקוד אסף שמחוני ז"ל). דף זיכרון להנצחת הבן אשר דרומי נמצא באתר זה.

נפטר ב-27 בפברואר 1967, נטמן בבית העלמין קרית שאול.

ניתן לקרוא באתר עדויות רבות של פישל פופובסקי (דרומי): "על הקהילה", "שדלץ העיר הציונית", "אסיפה חשאית ראשונה", "חינוך לציונות ועליה", "החלוץ וצעירי ציון", "בתי הספר העבריים", "לימוד השפה העברית".